mandag den 8. oktober 2012

Trafik-dumhed

Jeg tror, jeg kørte foran dig forleden sagde hun lidt forlegent. Det var ihvertfald en lille hurtig Swift, der kørte bagved og ... jeg kører nok lidt langsomt. 

Indrømmet.
Jeg kan godt finde på at tale lidt højt af folk, der parkerer midt i det hele og vælger at køre præcis 60, hvor man må køre 70. (Men kun når Aksel ikke er med i bilen. Han skal ikke høre, at jeg leverer mine uberettigede enetaler til andre mennesker på den måde). Det, jeg for nylig har set mig gal på, er de folk, der breeeemser op og triller ligeså langsomt frem mod det røde lys uden at ænse, at de blokerer vejen for de biler, der rigtigt gerne skulle ud i venstresving-banen.

Jeg er helt klar over, at folk kører langsomt af forsigtighed eller fordi de tror de kan spare brændstof. Men... det er et faktum, at folk, der kører langsomt på de veje, der ligger mellem mit hjem og mit arbejde enten udsætter sig selv for stor fare. Eller også provokerer de bevidst.

Fare, fordi nogle af de andre bilister ikke når at opfatte at der er en afvigelse fra gennemsnitsfarten. Der er folk, der kører indenom på cykelstierne, overhaler i svingbanerne, kører over for rødt eller bare kører så hasarderet og tæt på, at en lavere hastighed end skiltene tillader, gør de forsigtige bilister til sammenstødskandidater.

Mens jeg hæver et øjenbryn af de læsere, der har ment, at jeg bare er katogorisk intolerant og racistisk, når jeg har skrevet, at tyrkerbilerne på Edwin Rahrs vej og Silkeborgvej er livsfarlige, vil jeg rette opmærksomheden mod nyhederne i aftes, der viste et klip fra netop det område. Hvor en af kulturberigerne ligefrem står frem med navn og åbent siger, at det er helt normalt at køre over for rødt.
Det er ikke kun tyrkerne, der kører råddent. Her til morgen så jeg en etnisk dansk mand med barnesæde i sin grå Skoda tage den over for rødt. Helt rødt.

Jeg sagde det jo.
At politiet og ambulancerne ikke får en god modtagelse i det område er den side af sagen, som ingen rigtigt vil sige højt. Der er heller ingen, der nævner at man ikke er fri for at blive bestjålet, selvom men sidder med smadret front og halskrave. Det er også en anden historie.

Faktisk var det ikke mig og min Swift, der kørte hurtigt bag veninden.  Jeg kører ikke provokerende nogen steder, for det tør jeg ikke.
Jeg kører nogle gange for hurtigt, men jeg holder afstand. Jeg forsøger også at lade være med at skrive SMS og læse mails mens jeg kører.

Ikke for at være hellig, men for at aflive nogle gamle vaner, som ikke kan enes med det faktum, at jeg faktisk holder af mit liv, min søn og min førlighed. 

2 kommentarer:

  1. Hvad laver ordet "forsøger" i den sætning? For christ sake, du har en lille unge, og det er der også mange af os andre bilister på vejene rundt omkring der har.Mvh Tante Sofie med hønserøvsmund lige nu

    SvarSlet
  2. Jeg kunne godt have skrevet, at jeg ALDRIG tjekker bakspejlet for at se om mascaraen er løbet eller trykker på GPS'en mens bilen er i fart. Jeg kunne også have hævdet, at det overhovedet ikke kunne falde mig ind at række en kiks om til bagsædet mens jeg har øjnene på vejen eller læse en mail, mens jeg holder i trillekø eller for rødt.
    Det ville bare være en selvforherligende løgn. En spidsrøvet 'se mig, ros mig'-bemærkning, som folk ville modtage ligesom Bill Clintons insisteren på at han ihvertfald ikke havde sex with that woman eller inhalerede dengang med rumcigaren.
    Jeg gider ikke bruge kræfter på at lyve-pudse min glorie her, ikke mindst fordi det ville være en fornærmelse af de andre læseres intelligens.

    Lad den der er ren, kaste den første sten, for nu at citere den Kristus, du anråber. Og please... lad være med at bruge min dreng til at overbevise mig om noget, jeg allerede ved. Det er de færreste, der kan bære en hønserøv med værdighed.

    SvarSlet

Jeg er glad for kommentarer. Det er rart at vide, at der er nogen, der gider...